Nr: #8192 Info: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/budujcom/public_html/index.php at 19 line
Buduj.com.pl - Portal budowlany
Nr: #8192 Info: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/budujcom/public_html/ads/libraries/lib-db.inc.php at 76 line

Proszę o PAŃSTWOWY NADZÓR BUDOWLANY

Ministerstwo Budownictwa w październiku 2006 r. przedstawiło zmiany do ustawy Prawo budowlane (procesowane jako druk sejmowy nr 1109) a w styczniu 2007 r. Założenia do nowej ustawy Prawo budowlane. W obu tekstach zawartych jest wiele kontrowersyjnych i budzących zastrzeżenia rozwiązań. W artykule przedstawiono propozycję organizacji administracji budowlanej.
Budowałem dom i wiem, jakim koszmarem może być załatwienie wszystkich formalności - przyznaje minister budownictwa Andrzej Aumiller [1] . Jednak nie zawsze tak się dzieje. W przypadku hali MTK, gdy popełnione były kardynalne błędy na etapie projektowania, wykonywania i eksploatacji hali administracja budowlana w błyskawicznym tempie wydała pozwolenie na budowę, pozwolenie na użytkowanie obiektu i nie ingerowała gdy hala chyliła się ku upadkowi [2]. Działająca po katastrofie hali w Katowicach ministerialna komisja nie dostrzega żadnych uchybień w działaniu administracji budowlanej [3]. Powiatowi inspektorzy nadzoru budowlanego są bardzo podatni na różnorakie uwarunkowania i zależności lokalne [4]. Wpływ decydentów, czy też lokalnych polityków, na rozstrzygnięcia administracji budowlanej w mniejszych urzędach jest aż nazbyt widoczny [5]. Od siebie dodam, że struktura administracji budowlanej (administracja architektoniczno-budowlana i nadzór budowlany) jest wyjątkowo zagmatwana, występują krzyżujące się uprawnienia i obowiązki, niejasne są zależności (struktury państwowe i samorządowe), brak jest odpowiedzialności za cokolwiek i przed kimkolwiek.

Ze względu na interes ogólnospołeczny obiekty budowlane powinny spełniać wymagania jakie określone są w przepisach prawnych począwszy od ustaw uchwalanych przez Sejm a kończąc na planach zagospodarowania uchwalanych przez rady gminne. W ramach takich wymagań powinni się poruszać inwestorzy planujący i realizujący inwestycję oraz właściciele przy użytkowaniu obiektów budowlanych. Przedsięwzięcia inwestycyjne prawie zawsze budzą różne opinie, przykład obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy stanowi potwierdzenie tej reguły a nie wyjątek. Muszą istnieć ustalone procedury i instytucje, które będą rozstrzygać powstające spory.

Działania administracji budowlanej w obecnym kształcie nie chronią interesu ogólnospołecznego a dla inwestorów są prawdziwą zmorą w realizacji zamierzeń. Ministerstwo Budownictwa forsuje zmiany Prawa budowlanego zmierzające m.in. do utworzenia okręgowych inspektoratów oraz stworzenia „niezależnych podmiotów sprawdzających”. Takie zmiany nie przyniosą żadnych pozytywnych skutków spowodują natomiast, że administracja budowlana będzie miała pełne ręce roboty i pieniędzy.

Aktualna administracja budowlana powinna zostać zlikwidowana.

Powinien zostać utworzony państwowy nadzór budowlany ze strukturami wojewódzkimi i powiatowymi. Rolą państwowego nadzoru budowlanego będzie zapewnienie nadzoru i kontroli nad zgodnością zamierzeń inwestorów i działań właścicieli w zakresie spełniania przez obiekty budowlane wymagań wynikających z przepisów. Nadzór budowlany powinien być orzecznikiem i arbitrem między tym czego chcą inwestorzy i właściciele poszczególnych obiektów budowlanych a tym co jest niezbędne dla dobra wspólnego.

Do zadań państwowego nadzoru budowlanego powinno należeć wydawanie pozwoleń na budowę i pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych. Państwowy nadzór powinien być uprawniony do kontroli i oceny poprawności projektów i realizacji budowy. Powinien mieć uprawnienia wstrzymywania realizacji lub eksploatacji obiektów budowlanych i nakazywania określonych działań. Decyzje państwowego nadzoru budowlanego mogły by być zaskarżane do nadzoru wyższego szczebla oraz do sądu. Zastrzeżenia co do decyzji państwowego nadzoru budowlanego powinni mieć prawo zgłaszać inwestorzy i właściciele obiektów budowlanych oraz władze administracji państwowej i samorządowej.

Jacek Karski

[1] http://dom.gazeta.pl/nieruchomosci/1,73497,3801573.html
[2] Jacek Karski: Katastrofalna administracja budowlana, IPIS, webwwebNews, Builder 7-8/2006, Przegląd Budowlany 7-8/2006
[3] Wyciąg ze SPRAWOZDANIA z działalności komisji powołanej przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w sprawie ustalenia przyczyn i okoliczności katastrofy budowlanej w dniu 28 stycznia 2006 r. pawilonu wystawienniczego przy ul. Bytkowskiej 1 na terenie Międzynarodowych Targów w Katowicach http://www.gunb.gov.pl
[4] Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw. Uzasadnienie. Druk sejmowy 1109 http://orka.sejm.gov.pl/proc5.nsf/opisy/1109.htm
[5] Biuro Analiz Sejmowych OPINIA ZLECONA mgr inż. arch. Gabriel Marek http://orka.sejm.gov.pl/rexdomk5.nsf/Opwsdr?OpenForm&1109


Jacek Karski
więcej artykułów, informacji
http://www.jacek-karski.webpark.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright by buduj.com.pl © 2006 - 2024

Developed by Brodex | projekt graficzny: Marcin Gleń
serwery tani hosting w aBajt